Besin alerjisi tanısı nasıl konur?

Diğer Alerjik hastalıkların tanısında olduğu gibi besin alerjisinin tanısında da kullanılan testlerden önce dikkatli bir öykü alınması ve fizik muayene yapılması şarttır. Hastalığın öyküsü ve hastanın muayenesi ile hangi testin yapılması gerektiğine karar verilebilir. Alerji testleri bilindiği gibi tek başına tanı koydurmaz. Besin alerjisinin tanısı koymak için yapılan testler deri testleri kandan bakılan testler ve provokasyon testleridir.

Deri prick test: genellikle en sık kullanılan alerji testleridir. Alerjik hastalıklardan özellikle IgE üzerinde ortaya çıkan alerjik hastalıkların tanısında kullanılır.

Prick to prick test : besin alerjilerin tanısında kullanılan bu testte kullanılan alerji test solüsyonları ile yanıt alamıyorsak gıdanın kendisi ile test yapılabilir. Besin alerjilerinin tanısını koymak için güvenilir bir testtir.

Deri yama (patch ) Testi: Alerjik hastalıklardan özellikte Tip IV gecikmiş tip alerjik reaksiyonlarla oluşan kontakt dermatit ve eosinofilik gastrointestinal sistem hastalıkları tanısında kullanılır.

Kandan bakılan testler: Total IgE : alerjik hastalık olduğu düşünülen kişilerde en çok bakılan testlerdir.

Spesifik IgE : Alerji testlerin yapılamadığı veya riskli olan hastalarda alerjiye yol açtığı düşündüğümüz alerjen özgü spesifik IgE bakılabilir. Spesifik IgE tek başına tanı koymak için yeterli değildir. Diğer testlerle kontrol edilmesi gerekir. Duyarlığı düşük ama spesifitesi yüksek olduğu için bazen besin alerjilerinde öyküde destekliyorsa tanı için son derece önemlidir.

Alerjen komponent testleri : alerjik hastalıklarda oluşan IgE daha ayrıntılı olarak çalışılmaktadır. Polenlerle gıda alerjenler arasındaki çapraz reaksiyonları gösterebilmektedir. Alerjen komponent testler ile aynı anda birçok alerjen moleküllerine ayrılarak bakılabilmektedir ve tanı koymak için en etkili testlerden biridir.

Bazofil aktivasyon testleri : alerjik hastalıklardan IgE ile ve IgE aracılığı ile oluşmayan reaksiyonların tanısında kullanılabilir. Ayrıca besinlerin içinde yer alan koruyuculara ve boya malzemelerine karşı oluşan alerjik reaksiyonun saptanmasında kullanılabilir.

Lökosit transformasyon testi: alerjenlerin yol açmış olduğu gecikmiş tip IV alerjilerin ortaya konulmasında yardımcı bir testtir. LTT ile bir çok gıdanın yol açmış olduğu eosinofilik ösofajit veya gastrit saptanabilir.